Campspace haalt 3 miljoen euro op voor lokaal en duurzaam toerisme

De investering brengt de ambities in handbereik om de grootste Europese speler te worden in particuliere natuurterreinen

Campspace, het toonaangevende boekingsplatform voor lokale en duurzame verblijven in de natuur, heeft €3 miljoen opgehaald in een financieringsronde geleid door de Zweedse investeringsmaatschappij VNV Global en opmerkelijke angel investeerders, voormalig Booking.com bestuurslid David Vismans en voormalig Booking.com directeur Andrea Carini. Het platform kondigt vandaag ook aan dat het de Duitse concurrent Pop-Up Camps heeft overgenomen, waarbij het honderden nieuwe campings en hosts overneemt. Campspace, dat al meer dan 2.000 unieke overnachtingsplekken in meer dan 30 landen aanbiedt, zal de investering en overname gebruiken om het aanbod van het bedrijf snel uit te breiden in Duitsland, Frankrijk en de rest van Europa. Het doel is duurzame overnachtingen in de buitenlucht toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht waar ze wonen.

De financieringsronde is de meest recente blijk van vertrouwen voor de filosofie van Campspace. Het geld is vooral bestemd voor verdere opschaling van het platform, in nóg meer landen, om zo milieubewuste reizigers in heel Europa van dienst te zijn. De overname van Duitse Pop-Up Camps, ligt in het verlengde van deze strategie. Uiteindelijk wil Campspace een forse bijdrage leveren aan verandering van het idee, dat rust en ontspanning slechts bereikt kan worden door de halve wereld over te reizen. In plaats daarvan biedt Campspace gasten de kans te genieten en nieuwe energie op te doen op voorheen voor het publiek niet toegankelijke terreinen vol natuurschoon.

In de kern is Campspace een platform dat gespecialiseerd is in unieke buitenverblijven, of het nu in een persoonlijke tent, camper of in een gezellige boomhut, yurt of hut is. Maar het onderscheidt zich door een grote focus op ondersteuning van lokaal toerisme en - met 80% van de CO2-uitstoot van het toerisme als gevolg van transport - de wens om de lokale buitenovernachting een belangrijk onderdeel van een duurzame levensstijl te maken.

Duurzaam toerisme, goed gedaan

Nu meer en meer mensen de schoonheid van het buitenleven herontdekken, is de interesse in Campspace en de duurzame reisbeweging snel toegenomen. Uit een recent onderzoek van Booking.com blijkt dat 81% van de reizigers aangeeft de komende 12 maanden in een duurzame accommodatie te willen verblijven. Dat is een opmerkelijke stijging ten opzichte van 62% in 2016. Daarnaast wil 73% van de reizigers ervaringen opdoen die representatief zijn binnen de lokale cultuur waarin ze verblijven.

Campspace lost beide problemen op door gasten in staat te stellen voorheen ontoegankelijke plekken in de natuur te boeken, vaak gelegen op privéterrein of op weinig bekende campings, en door een hechte gemeenschap van reizigers en gastheren te cultiveren die een diepe waardering delen voor de natuur en menselijk contact.

Jaarlijkse groei van 300%

De wens voor een hechte en authentieke verbindingen met de natuur, ontstond tijdens een roadtrip van mede-oprichter Alexander van Nimwegen in 2017. Hij trof voortdurend overvolle campings, die voor hem een aangenaam reisgevoel verstoorden. Gefrustreerd belde hij aan bij twee lokale bewoners met de vraag of hij bij hen op hun privé-grond mocht verblijven. Van Nimwegen wachtte vervolgens een zeer hartelijke ontvangst, met vele tips en anekdotes van de lokale bewoners over de omgeving. Die ervaringen leidden uiteindelijk tot de oprichting van Campspace. Schouder aan schouder met vrienden Hugo van Donselaar, Merijn Straathof en Jeroen Wielaards werken ze nu dagelijks, om die beleving van destijds op een zo breed mogelijke schaal te implementeren.

Sindsdien is Campspace met 300% per jaar gegroeid, met een focus op het aanbieden van een verscheidenheid aan one-of-a-kind plaatsen en accommodaties op het platform in heel Europa. De pandemie en de bijbehorende lockdowns zorgden voor een enorme boost voor lokaal kamperen. Nu de corona-pandemie steeds minder beperkingen oplevert, zijn er nog geen tekenen van vertraging in die groei. Grote stijgers zijn op dit ogenblik Slovenië (76%), gevolgd door Oostenrijk (32%) en België (25%). Regio's waar kamperen al een populair tijdverdrijf was, zoals Nederland, Duitsland en het VK, laten ook nu nog steeds een toename zien van lokale kampeerplekken.

Unieke gastheren om unieke verblijven mogelijk te maken

Ondanks deze snelle groei blijft er een grote focus op menselijke verbinding. Campspace moedigt interactie aan tussen verhuurders en de gasten voorafgaand aan het verblijf. Grote kans dat tijdens het logeren de band tussen beiden alleen maar toeneemt. Dat een overgrote meerderheid van de locaties zich bevindt op het privé-terrein van gastheer of -vrouw werkt bevorderend in dit proces.

Populaire host

Een van de meest populaire hosts van het platform, Belg Luc uit de Ardennen, belichaamt die filosofie perfect. Luc is het voorbeeld bij uitstek van een Campspace-host, die zijn grond aanbiedt om te kamperen, kleine festivals te organiseren en ook een kleine accommodatie heeft, genaamd Chalet Rosée.

Campspace stelde Luc in staat nieuwe vrienden te maken en zijn passie voor de natuur uit te dragen. Zo kan hij zijn gasten, vaak uit stedelijke gebieden, enthousiasmeren en activeren om meer zorg te dragen voor de natuurlijke schatten in zijn omgeving. Andere voorbeelden van hosts, die innovatieve en verrassende overnachtingen aanbieden, zijn: de zogenaamde Pionier van de Polder, een vrouw die pensions bouwt van gerecyclede materialen; een Nederlandse boer, die gasten de kans biedt om tussen zijn dieren te staan, een voormalig kasteel in de Alpen en een stijlvol ontworpen historische 19e-eeuwse torenfort.

Hoewel de in het oog springende en aansprekende locaties uiteraard belangrijk zijn, screent het team van Campspace potentiële verhuurders ook op cultureel besef. Belangrijk onderdeel van het team vormen de meer dan 400 scouts, vaak gasten, die de gastheren bijstaan in zaken als fotografie en mensgerichte benadering.

Impact op milieu

Hugo van Donselaar, CEO en mede-oprichter van Campspace: ​ "Momenteel is de reisindustrie verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Door de aanhoudende bevolkings- en welvaartsgroei zal het aantal toeristen en de negatieve impact op ons milieu alleen maar toenemen. Door privé-natuurschoon dichter bij huis open te stellen, maken we het toerisme duurzamer en komen we tegemoet aan de behoeften van de volgende generatie reizigers. We leven in een tijd waarbij het heel makkelijk is om contact met elkaar te zoeken, écht menselijk contact lijkt echter ingewikkelder dan ooit. Campspace biedt mensen unieke ervaringen en herinneringen, maar niet ten koste van de planeet en lokale gemeenschappen. We zijn verheugd dat onze vrienden bij VNV Global ons op deze reis steunen.”

Voorheen ontoegangkelijke gebieden

Daan Sanders, Tech Investor bij VNV Global: “De pandemie heeft ieders band met het buitenleven enorm versterkt, met name die gebieden om de hoek. Maar al te vaak zijn mensen beperkt in hun keuzes als het gaat om lokale overnachtingen. Dat is waar Campspace een echt verschil maakt door voorheen ontoegankelijke gebieden te ontgrendelen en mensen met elkaar in contact te brengen. Hun netwerk van hosts, gasten en scouts biedt de mogelijkheid om veel grote stappen te zetten op het gebied van duurzaam reizen en een positieve impact te creëren in gemeenschappen in heel Europa. We zijn verheugd om te zien waar Hugo en het team heen gaan.”

Koesteren van lokale natuur

Campspace-host Luc: "Campspace heeft mij in staat gesteld mijn droom waar te maken. Ik kan nieuwe en interessante mensen ontmoeten en tegelijkertijd hen doen beseffen dat we de lokale natuur moeten koesteren en beschermen. Het leukste van hosten is voor mij iemand uit de stad laten zien hoe heerlijk het is om een wortel rechtstreeks van de aarde te plukken en op te eten. Hoe vaak heb ik al niet gezien dat ze oprecht verbaasd waren, dat dit zomaar kon.”


Over VNV Global:

VNV Global investeert in snelgroeiende technologiebedrijven die het potentieel hebben om wereldleiders te worden, met een focus op bedrijven met sterke netwerkeffecten, hoge toetredingsdrempels en potentieel voor lange termijnrendement. Door actief te investeren in opkomende en ontwikkelde markten, van Europa tot het Midden-Oosten en Noord-Afrika, heeft VNV zich bijzonder sterk ontwikkeld op het gebied van mobiliteit, marktplaatsen en digitale gezondheid. Het portfolio omvat onder andere: Babylon; Europa's grootste e-scooterbedrijf Voi Technology, BlaBla-auto; Gett en Property Finder.

 

 

 

Over Campspace

Campspace is een boekingsplatform gespecialiseerd in unieke outdoor verblijven: met een tent, in een camper, of in een gezellige boomhut, yurt of hut. De belangstelling voor Campspace en duurzaam reizen is snel toegenomen nu steeds meer mensen de vrijheid van het buitenleven herontdekken. Campspace is toegewijd aan de natuur en échte menselijke verbindingen. Uiteindelijk willen ze doen wat ze kunnen om gezondheid, geluk en avontuur te brengen aan zowel hun gemeenschap als de planeet.

 
Campspace heeft fondsen geworven bij toonaangevende investeerders in de sector en kreeg aandacht in onder meer The New York Times, The Sunday Times, NRC en Der Spiegel. Het bedrijf groeit snel en werkt voornamelijk vanuit het hoofdkantoor in Nederland.